Monday, June 22, 2009

Selamat Hari Bapa

Abah dan Afiq yang khusyuk makan gula-gula..
Sori yek, gambar candid sebenarnya.. Pose Abah & Arif yang kebetulan sama.. tetiba plak abah paling muka belah sini... Dah tak sama.. heheh

Minggu ke 3 setiap bulan Jun merupakan Sambutan Hari Bapa... sebenarnya, hari bapa tiada pengkhususan tapi kalau tak diadakan minggu ke3 setiap Jun Hari Bapa, kita kadang2 terlupa jasa2 bapa...

Walaupun tidak melahirkan, jasa bapa sebenarnya memang tak dapat dibalas hatta dengan wang berjuta... Saya bangga mempunyai seorang abah bernama Hj Mohd Yusof Hj Munawar, seorang lelaki tegas dan aktif.. Seorang yg saya anggap idola sepanjang hayat saya. Abah seorang yang berdisiplin dan sangat teratur. Banyak yang saya belajar daripada abah & banyak juga perangai abah yang ada dalam diri saya. Tak dapat saya bayangkan hidup saya tanpa abah.

Sepanjang waktu berpantang selepas bersalinkan Arif dulu, saya banyak menghabiskan masa di hadapan komputer. Saya tersentuh bila terpandang sebuah file bertajuk "Jika Abah Tiada", satu file yang abah sediakan sebelum abah berlepas menunaikan haji tahun lalu... Mungkin ada sebab abah beri tajuk begitu untuk dokumen tersebut rather than memberi tajuk "Harta2 Peninggalan Abah"... Sesetengah anak2 moden rambang mata bila melihat harta yang bakal diwarisi bertimbun2, tetapi itu semua tidak terfikir dek kotak pemikiran saya. Apa gunanya harta yang ditinggalkan bertimbun2, sedangkan kasih sayang seorang bapa tidak dapat lagi dirasai. Tiada lagi gurau senda, senyum tawa, sendu tangis dapat dilihat.. Saat yang paling terasa apabila tiba waktu Hari Raya, pasti kesayuan tu lebih terasa... Nauzubillah.. tak dapat saya bayangkan. Namun kita sebagai manusia hanya mampu menerima segala qada' dan qadar... Tika itu bakal tiba jua tetapi tidak terjangkau oleh kemampuan kita untuk bersedia ke arah itu..

Bertambah sayu lagi apabila sejurus selepas tempoh berpantang 44 hari, abah menyegerakan urusan pertukaran nama pemilik rumah kepunyaannya di Taman Aman, Senai kepada nama saya, mengambil kesempatan saya bercuti panjang. Tak terucap oleh kata2, hanya terima kasih yang dapat diluahkan. Bukan itu yang saya mahu, tetapi hajat abah terpaksa saya turuti walaupun belum tiba masanya. Banyak sekali pengorbanan abah, sehinggakan tiap kali saya dilanda masalah, tidak sekalipun saya mengadu kepada abah. Bukan sombong, tetapi tidak mahu abah "tergesa2" menghulurkan bantuan... Abah sangat pantang bila mendengar anak2nya dalam kesusahan, sepantas kilat akan diberikan apa yang diperlukan.

Nasib baik lah saya menetap di Putrajaya, kalau di Johor Bahru pasti segala kelengkapan rumah saya dibelikannya. Terbaharu, sewaktu saya mengadakan Majlis Cukur Jambul Arif, abah hadiahkan Microwave Oven berteknologi Nano untuk saya sekeluarga. Walaupun dia tidak dapat hadir kerana bertugas sempena Japan Grand Prix di Sepang (sudah saya katakan, abah seorang yang aktif walaupun sudah setahun bersara - dia seorang Marshal Kelab Motor) pada 20hb Jun yang lalu, masih lagi memberi segala keperluan yang dirasakan berguna untuk majlis tersebut... Sememangnya, ucapan TERIMA KASIH sebenarnya bukan hadiah yang sewajarnya diterima oleh abah... Lebih daripada itu yang sepatutnya diterima abah... Aduhaiii...

Sempena hari bapa ni, ucapan Hepi Father's Day dihantar menerusi SMS kepada Hj Mohd Yusof Hj Munawar (niat nak ucapkan face to face tapi tak kesampaian), seorang bapa yang tiada tolok bandingannya.

Juga kepada sang suami, Md Nazarrudin Abu Zamil yang berhempas pulas mencari sumber2 rezeki untuk keluarga. Ayang tahu, betapa jerih abang mencari rezeki ke hulu ke hilir. Susah abang, susah jugalah ayang. Biarlah kita sama2 susah membesarkan Afiq & Arif. Ini dugaan kita sekeluarga, Insya Allah, pasti rezeki akan terbuka luas untuk kita suatu hari nanti....

Selamat Hari Bapa untuk semua bapa2 di seluruh dunia! Daddy cool!

Nota : Gambar abah takde dalam simpanan komputer ofis yang baru diselenggara sepanjang peninggalan saya cuti bersalin tempoh hari.. Anda boleh lihat entry tahun lepas sempena Hari Bapa...:-)

4 Comments:

  1. Dj Epoi said...
    Kebetulan nama anak kita sama..hhehehhe

    Salam kenal Dj Mimi...

    Gua Dj rumah kenduri jew heheheheh
    djmimie said...
    ye ke? welkam tu mai blog.. heheh.. sebenarnya dj rumah kenduri lagi superb daripada dj radio... kat konti radio tak nampak orang, so sukati kiter ler nak ghupe macam mana tapi cakap plak kena lapik2.. dj rumah kenduri nampak org ramai & cakap sukati je... superb tak superb! :-)
    kakzie said...
    syahdu je baca n3 ni,sebak dada...
    djmimie said...
    ye lah ila, masih ada pun dah sebak, apatah lagi bila sudah tiada...

Post a Comment