Monday, April 6, 2009

2 Minggu Lagi???


Buku Rekod yang dibawa ke hulu ke hilir sebab kena kira gerak baby... lagipun, masa dah dekat ni.. :-)


Ni lah beg belang2 yg dah siap untuk diangkut ke hospital.. :-)


Lama dah tak update blog ni. Maklumlah, takde citer terbaharu yg nak dikongsi selain Persidangan Industri Kreatif 2009 yang berlangsung di Hotel Nikko pada 16 dan 17 Mac yang lalu, juga Konsert KLfm Alive di Dataran Remaja Bukit Jalil pada 7 Mac yang lepas... Dah jadi OKU ni, malas plak nak amik2 gambar... kecuali, kalu nak amik gambar Afiq yg berposing bukan2... Ada la jugak terselit muka Afiq kat kampung MMS :-)

Hari ni dah 6 April, maknanya baby dalam perut ni dah berusia 38 minggu. Pagi tadi, rutin biasa sejak 2 minggu lalu, setiap hari Isnin, saya ke Klinik Kesihatan Putrajaya untuk check up. Mengandung kali ke2 ni, berlainan masalah masa ngandungkan Afiq dulu. Masa ngandungkan Afiq, pada awal2 trimester 1, saya kerap bleeding. Mungkin kerana waktu tu rahim belum cukup kuat untuk menampung seorang baby... Hasilnya, saya kena injection tiap kali pergi check up sehingga baby berusia 5 bulan di dalam kandungan.

Mengandung kali kedua ni, masalah yg sama seperti mengandungkan Afiq, bacaan Heamoglobin (Hb) tak pernahnya lepas 10.0... hanya kerana saya merupakan pesakit talasemia.. Dulu, tengok iklan dalam TV, ntah hape menatang ler talasemia ni. Bila dah kena pada diri sendiri, baru ler tau. Memang tak boleh nak elak, antara risiko mengandung dengan talasemia ni, kurang darah, muka pucat, cepat penat, selalu rasa pening macam nak pitam dan macam2 lagi. Dah berkali2 juga doktor suruh abang check darah tapi abang tu nampak je ganas, tapi penakut yg amat. Tak leh rasa sakit sikit. Baru nak cabut uban jek dia dah lari satu rumah apatah lagi nak cucuk amik darah... Cuma saya berharap, abang takde talasemia. Kesian kat Afiq & adik2nya kalau kami ada talasemia. Tiap2 bulan kena masuk darah macam sepupu saya anak adik mak... Kurus kering jek... :-(

Satu lagi masalah mengandung kali ni, kencing kotor... Saya pun sebenarnya kurang arif apa risiko kalau kencing kotor. Orang kata, boleh kena darah tinggi atau kencing manis time peknen ni... Masa ngandungkan Afiq dulu, takde plak problem kencing kotor ni... Jernih jek... heheh.. Tipu ler kalo kata kencing tu jernih... Maksudnya, kandungan gula tu tinggi dan ntah apa2 lagi yg boleh dibaca melalui air kencing... :-) Saya selalu cakap di radio banyakkan minum air masak tapi diri sendiri pun agak GAGAL nak minum air masak 8 gelas sehari.. heheh... Tengok ler tag buku rekod kat atas tu, dari tag hijau (bersih), misi bagi tag (merah)... :-)

Minggu ni, 10 April nanti (Jumaat) hari terakhir saya bertugas di konti sebelum direhatkan untuk seketika sehingga berakhirnya cuti bersalin nanti. Jadi minggu ni, kenalah siapkan kerja mana yg patut, termasuklah playlist untuk segmen Kota Kita KL (3KL) jam 3-6 pagi sehingga 27hb April nanti. Lepas tu, boleh ler saya dapatkan Complete Bed Rest (CBR) bagi ibu2 yg menghitung hari macam saya ni.

Tapi, melayan Afiq yg semakin lasak tu, takde la rehat sangat. Maklumlah, akal dia dah semakin panjang, ada saje alat2 dalam dapur tu tiba2 hilang bila nak dipakai. Rupa2nya, Afiq dah bawak sampai ke depan TV. Paling malang pun, dia terus bawak ke balkoni & terus campak ke bawah... :-) Nasib baik ada Mak Su, Cik Su & Pak Utihnya yg kena kutip barang2 yg Afiq campak dari tingkat 8 rumah kami.. :-)

Pada abang, saya berpesan, kalau dah tiba masa nak hantar saya ke hospital nanti (kalau kat rumah, kalau kat opis @ konti, kenalah mintak tolong kawan2 :-)), jangan lupa angkut jek beg jenama A**N belang2 purple tu kat katil adik yg bakal lahir... Semua dah siap dalam tu, cuma belum masukkan termos air panas & air mineral jek :-)

Pada semua rakan2 di pejabat, standby yek.. Manalah tau, kena jadik bidan... heheh...

Pada semua sahabat & pendengar KLfm, juga pelawat blog ni, blog ini akan direhatkan buat seketika sepanjang saya cuti bersalin kelak kerana kali ni, saya mengambil keputusan untuk bersalin di Kuala Lumpur saja (dalam kepala ni dah berangan nak bersalin kat Hospital Serdang), memandangkan mak mertua dah pun duduk bersama saya. Tambahan pula, mak dan abah di JB dah pencen, boleh datang bila2 masa, tak macam masa beranakkan Afiq dulu, mak dan abah masih bekerja.. :-) dan saya berpeluang update blog di rumah kerana ada kemudahannya...

Apapun, doakan saya dan baby selamat dan sihat sebelum, semasa dan selepas proses bersalin. Kalaupun terpaksa ditahan di ICU macam bersalinkan Afiq dulu, harap2 takde la kronik ye... Amin.... Wassalam... :-)

6 Comments:

  1. kakzie said...
    N3 terakhir Mimie panjang tuh..apepun semoga Mimie dan beby selamat dan di berikan kesihatan yang baik..nanti rajin2 la mms pic beby kat kG ye...
    djmimie said...
    of coz ila... :-)
    IXORAROXI said...
    semoga ibu dan anak sihat, selamat sejahtera
    Anonymous said...
    salam dj mimie
    tahniah d semoga beroleh kesejahteraan dan dianugerahi kurnia yang hebat kata DS Najib dan juga salam buat bro Din Bond...
    black_canary said...
    Semoga selamat semuanya mimie...samalah beg kita tu..A**N kan...

    bab penyakit..tu..samalah dgn kak mas..tapi mujur aku tak ada...

    Anyway..contact tau..bila dah bersalin
    MrsWebmaster said...
    Jangan risau Mie, walaupun aku dah masuk kategori mak yung skang, tapi tetap ku cekidaut tiap kali kat opis. Jiran le katakan. Tulah aku risau tiap kali takde kat opis.. dah besalin ke mimie ni.. hehe..

Post a Comment