Thursday, December 27, 2007

2007 Catatan Kenangan...

Hola... Selamat Hari Natal untuk yang menyambutnya dan Selamat Tahun Baru 2008... Cepat sungguh masa berlalu. Diam tak diam, kita dah berada di penghujung tahun 2007. Amacam dengan azam tahun 2007? Dah tercapai atau kena forward ke tahun hadapan? Kalau kena forward ke tahun hadapan, harap2 berjaya dicapai tahun depan. Kalau tak dapat gak, tu bukan azam tahun baru, tu namanya perancangan tahun2 akan datang... heheh...

Bagi saya, sepanjang tahun 2007 ni, banyak melakar kenangan manis untuk saya. Pertamanya, dapat naik pangkat dari Juruhebah Sambilan di Johor fm ke Penerbit Rancangan Gred B27 di KLfm. Pada tahun yang sama, semua peperiksaan bertulis untuk pengesahan jawatan telahpun saya lulus semuanya, tanpa perlu mengulang lagi... Tahun yang sama jugak, saya mendapat tawaran untuk ke ujian amali Gred B41, cuma rezekinya tak tau lagi, ada ke takde.... Harap2 ada la.... Lagipun, keluarga semakin besar, belanjanya semakin banyak... Apatah lagi dengan keadaan semasa sekarang ni... kan, kan, kan...

Selain tu, tahun ini jugak saya mengakhiri zaman anak dara & pada tahun yang sama jugak saya menimang cahaya mata yang pertama... Tak sangka, sekarang saya dah pun ada anak. Dulu, masa saya pregnant 3 bulan, kawan2 sekursus dari Sabah Sarawak tak percaya bila saya kata saya sedang pregnant. Depa kata, "Aik, kecik lagi dah pregnant?" Maybe sebab tengok badan saya yang kecik ni. Tapi, bila saya cakap saya lahir tahun 1978, depa semua tak percaya... Nampak macam umur 23 atau 24... tapi.... ehm... Ada orang sanggup menipu tarikh lahir sebab takut pada angka yang semakin meningkat... Tapi bagi saya, umur sekadar nombor, kalau kita sentiasa hepi dan setiap masalah ditangani dengan positif, kemungkinan ada orang yang lebih muda daripada kita nampak lebih tua daripada kita... Betul tak? Hihihi... pandai je cakap...

Dari tahun ke tahun, kita sentiasa berdoa agar ada peningkatan pada diri kita, tak kiralah dari segi taraf hidup mahupun kehidupan berkeluarga. Dari hidup sorang sampailah bertiga, dari kerja kontrak sampailah kerja tetap, dari gaji tak tentu tarikh sampailah bergaji tetap setiap bulan... Tahun depan, kalau takde peningkatan pun, at least maintain hidup senang. Tak kaya takpe, asalkan hidup bahagia, tak terbeban dengan masalah yang berat2...

Hari Isnin lepas, genap lah sebulan usia Afiq. Jadi, saya sendiri yang membawa Afiq ke klinik untuk check up. Memang susah bawak Afiq tanpa sapa2 yang mengiringi saya. Mana nak gendong Afiq, mana nak bawak beg barang2 Afiq, mana nak dengar tunggu misi panggil, mana nak masuk bilik penyusuan ibu untuk nyusukan Afiq... Tau2, nombor dah terlepas. Nasib baik misi tu paham masalah kita, tetap jugak panggil walaupun dah terlepas... Bila saya pulak ditimbang berat, misi terpaksa gendong Afiq pulak...

Sebulan dah berlalu, berat Afiq naik 1 kilo... 3.7kg dengan panjang 53cm... Ingatkan, Afiq kena suntikan imunisasi tapi misi kata bulan depan baru cucuk. Nampaknya, balik KL nanti lah baru cucuk... Dan dah sebulan jugak la saya belajar sedikit demi sedikit perangai Afiq. Yang jagi fobia bila menjelang jam 11.30 malam sebab hampir setiap malam, pada waktu tu la Afiq akan merengek walaupun dah kenyang diberi susu, dah ditukar lampinnya, dah disapu minyak perutnya & dah didodoi dalam buai... Tetap juga "nga nga nga" (suara Afiq bila melalak)... Abang cakap, time ni la saya dah sakit nak terberanak sangat... tapi, masa Afiq keluar, dia tido, hinggakan doktor terpaksa tepuk2 belakang dia supaya dia menangis.Itupun, dia nangis sekejap je...

Rupanya, yang buat Afiq susah nak kuar masa bersalin tu kakinya terbelit dengan tali pusat... Patut la... Saya rasa dah habis tenaga saya teran, tak keluar2 jugak... Ehm, hari ni, kawan baik saya, Siti Aishah Hussain pulak yang masuk wad bersalin.... Dia kawan baik saya sejak saya menyertai Kelab Tarian Taman Seni Budaya Johor... anak sulung jugak. Insya Allah, lepas hari nanti, dapatlah saya pulak yang melawat dia & baby barunya...

Ops... dah terdengar Afiq "meneran daging"... Abah kata, budak baya Afiq memang macam tu sebab nak membesar... Kadang2 suspen saya dibuatnya. Pantang tengok dia mengeliat sikit... Yelah, bila dia dah stat "nga nga nga", menggelabah jugak saya dibuatnya...

So, gotta go now.... Till then, cau cincau & cau cendolll....

2 Comments:

  1. IXORAROXI said...
    hai MIMI...wahhhhh dah maintain slim tu..cuma agak pucat sikit..tak per pelan2
    Anonymous said...
    kak IX... pucat sebab tak make up... kalu close up maybe tak nampak pucat kot...hehe..

Post a Comment