Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan Al-Mubarak

Salam.. Datang kembali bulan Ramadhan Al-Mubarak, penghulu segala bulan yg memberi peluang dan kesempatan kepada semua umat Islam meningkatkan amal ibadah kepada Allah SWT, sementelah syaitan2 yg direjam dirantai selama sebulan. Inilah masanya umat Islam bergelut dengan nafsu dan gerak hati sendiri dalam menjalani ibadah puasa selain menahan lapar dan dahaga sepanjang hari.

Walau bagaimanapun, masih ada segelintir masyarakat yg kurang prihatin, dalam bulan yg mulia ini, macam2 cerita yg kita baca di dada2 akhbar.. Kes pembuangan bayi, dadah, bunuh, simbah asid dan sebagainya yg mencerminkan keruntuhan moral di kalangan masyarakat terutamanya golongan melayu yg umum tahu, mereka adalah ISLAM!

Sedih.. sayu.. Itulah yg dapat dirasakan, apabila saban hari ada sahaja kes2 pembuangan bayi, apatah lagi tiap kali membaca kes2 pembuangan bayi tersebut, saya terbayang wajah2 2 hero di rumah tu, yg orang keliling dok panggil depa Upin Ipin sebab memang saling tak tumpah macam watak kartun popular tu.

Memanglah sewaktu mereka bayi, belum pandai apa2, i.e berguling, merangkak, berjalan dan seterusnya berlari, memang renyah nak menguruskan mereka. Tapi itu hanya sementara. Pejam celik pejam celik, adik Arif dah pun berusia setahun 4 bulan. Rasa macam baru semalam cek air kencing positif mengandung kali kedua.. Cepat betul masa berlalu...

Utk ibu bapak yg tak PRIHATIN tu, bila umur anak2 ni dah menjangkau setahun, masa inilah seronok menggeletek mereka, lihat mereka terkekek2 ketawa, keletah mereka sewaktu kita pulang dari tempat kerja, menjerit dan berlari mendapatkan kita bagai bertahun tak jumpa!

Apabila umur mereka dah masuk 2 tahun, ke 3 tahun seperti abang Afiq, letih melayan mereka bercakap pulak.. Tapi gelagat mereka sangat menghiburkan. Bila seharian di tempat kerja, rasa rindu nak segera pulang ke rumah melayan karenah mereka.

Diari rutin Afiq & Arif seharian, selain bermain bersama kawan2 seusia mereka, mereka juga gemar menonton kartun Upin Ipin dan Ultraman di Youtube.. Itulah yg sering mereka minta hari2..

Apapun, anak2 inilah yg menjadi penyeri hidup kita, pembawa rezeki untuk keluarga dan akan membela nasib kita bila kita tua kelak.. Tanpa mereka, apalah harta yg akan kita bawa apabila kita mati... Adakah bayi2 yg terbuang itu akan memberikan doa kesejahteraan di kubur bagi ibu bapak yg membuang mereka dulu???? Fikir2kanlah dan selamat beramal!

1 Comment:

  1. Andrew Darwis said...
    blogmu keren banget!
    lanjutkan!

Post a Comment